Pokud jste milovníkem technických vynálezů a různých pomocníků člověka, určitě byste si neměli nechat ujít návštěvu Národního technického muzea. Myslím, že si tam přijdete na své. Člověk tu najde snad naprosto vše, co souvisí s technikou.
Krom jiných, můžete nahlédnout do expozice
Technika v domácnosti – sledovat tak vývoj domácích služebníků, kteří měli usnadňovat práci při
– úklidu
– praní
– žehlení
– šití
– vaření
Čas– můžete obdivovat hodiny
– sluneční
– vodní
– ohňové
– přesýpací
– mechanické
– elektronické
Tiskařství– součástí výstavy je unikátní ruční lis, který se používal při výrobě
– knih
– časopisů
– novin
– a ostatních tiskovin
Doprava – oddělení, které láká svým obsahem asi nejvíce. Není divu. Kdo by se v dnešní době automobilů, které řídí počítače, nechtěl pokochat
– vozítkem na parní pohon
– starými motorkami, které zná pouze ze starých, černobílých filmů
– parními vlaky
– anebo takovým skvostem, jakým je Kašparův letoun, s kterým se tolik proslavil.
Jít si za svým snem
Škoda, že právě Jan Kašpar nemůže do našeho muzea nahlédnout.
· Tento průkopník české aviatiky
· letecký konstruktér
· a životní smolař, by se asi nestačil divit.
Proč životní smolař? Toužil uskutečnit dálkový let jako první. Předběhl ho Francouz Blériot, přeletem nad Lamanšským průlivem. Když konečně Kašpar sestrojil svoje letadlo, nevzneslo se. Nakonec koupil jiné a konečně podnikl svůj vytoužený let z Pardubic do Velké Chuchle. Let trval něco přes hodinu a půl a měřil sto dvacet jeden kilometr. I platící obecenstvo bylo početné, kolem patnácti tisíc.
Později právě tento letoun český aviatik věnoval Národnímu technickému muzeu, kde je dodnes. Kašpar poté zkrachoval a zemřel v pouhých třiačtyřiceti letech vlastní rukou. Sebevražda by se dala nazvat stylovou – otrávil se benzínovými výpary.