Z českých čerpacích stanic již tedy poměrně brzy zcela zmizí klasický Natural 95, což je devadesáti pěti oktanový benzín. A právě ten používají starší automobily, zejména ty, které byly vyrobené před rokem 2005. A nebudeme si nalhávat, že takových vozidel není mnoho. V České republice se změna benzinu totiž dotkne zhruba 2,5 milionu starých aut, tedy těch vyrobených před rokem 2005.
V roce 2019 známý Natural 95 nahradí zcela nové palivo, pod názvem E10. Do tohoto benzínu se bude přimíchávat 10 % biosložky. To je dokonce dvakrát více než nyní! A právě starším vozidlům tato směs rozhodně neprospívá, ale naopak je bude poškozovat.
Palivo E10, se svým složením, může totiž způsobovat korozi nechráněných kovových ploch a tím vést k poruchám vstřikovacího systému. Kromě toho může navíc docházet i k poškozování plastových a pryžových dílů, např. u dílů palivového systému jako je palivové čerpadlo, palivové vedení nebo těsnění.
Automobily, vyrobené od roku výroby 2005 by údajně neměly na výrazný podíl biosložky reagovat nestandardně. Přesto se i zde automobilový odborníci v názoru rozcházejí a ti skeptičtí dokonce tvrdí, že i u novějších vozů může za určitých podmínek docházet k rychlejšímu stárnutí některých komponentů palivové soustavy.
Pokud nemáte starší auto, nemusíte jásat. Bohužel se tato nemilá změna nedotkne pouze majitelů vozů, ale prakticky nás všech. Technické problémy, totiž můžeme s novým palivem E10 čekat také u motocyklů, malotraktorů a travních sekaček, ale i motorových pil a v neposlední řadě třeba i lodních motorů.
Až změna nastane, jaké potom budeme mít možnosti? První z nich je samozřejmě zakoupení nového vozu. Ovšem právě ta, pro mnoho motoristů není příliš reálná. Pokud tedy nebudete vědomě ohrožovat životnost svého vozidla, potom nám nezbývá, nežli kupovat jiné prémiové palivo, a to benzín s 98 nebo 100 oktany. Tyto benzíny totiž biosložku obsahují pouze v chemicky modifikované podobě ETBE , což je látka, která zároveň zvyšuje oktanové číslo. Ty jsou však vždy z dovozu, a proto také dražší.