Trabant byl svého času motoristy milován i nenáviděn. Je sním spjato spoustu historek, vtipů i příjemných a nepříjemných zážitků. Zasloužil se také o řadu přezdívek, jako například splašené trsátko, nebo bakeliťák. Jeho sláva je však v našich končinách nezpochybnitelná.
Autíčko malých rozměrů pochází z německé továrny ve Zwickau. Poprvé spatřilo světlo světa 7. listopadu 1957. V letošním roce tedy oslaví tento nerezivějící stařeček z duroplastu šedesáté narozeniny. V době hluboké totality se jednalo o velmi levné auto, kdy i česká Škodovka byla o desítky tisíc dražší. Možná i díky tomu se stal Trabant tak trochu nedostatkovým a o to více žádaným zbožím. Trabant však nebyl nijak výkonný, co se motoru, jízdních vlastností a také výbavy, týče. Kde komu však učaroval a s během času se z něj stal fenomén.
I když dnes již tato auta vyráběna nejsou, existuje spousta sběratelů a nadšenců, která je renovují, restaurují, přestavují a také v nich jezdí. Jsou zakládány kluby, organizovány srazy.
Nelze opomenout nejslavnější české výpravy v Trabantu po celém světě. Díky zdokumentovaným záběrům, sestříhaným do podoby seriálů Trabantem až na konec světa, Trabantem Jižní Amerikou a dalším, jsme se mohli i jako diváci bavit a divit, co vše Trabant zvládne. Cestovatel, dobrodruh, novinář a milovník Trabantů v jednom, Dan Přibáň, nám jistě ukázal kromě různých koutů světa, jaká jsou specifika těchto malých vozů. Je faktem, že často se dá ledasco opravit na koleně a když někdy něco upadne, zase to tolik nevadí, ale nervy to dokáže člověku podrásat slušně. I přesto všechno auta přežila a to překonala různorodé terénní i podnební podmínky.
Jiný nadšenec do Trabantů provozuje ve Středočeském kraji trabantí taxislužbu. Jedná se o renovovaný žlutý Trabant, který se podobá taxíkům z amerického New Yorku. Sklízí v okolí velký úspěch a pyšní se unikátem jediného Trabantu v podobě taxíku v České republice.